pavel - helge

onsdag den 28. november 2007

"Den danske krig"

Vi skrev om Prag i december d.12 november, her kommer fortsættelsen. Vi har fokus på General Wallenstein og "den danske krig" "Danska Valka". Bemærk de opdaterede lister i højre margen med aktuelt i Prag og nyheder i Tjekkiet. Vi var selv glade for det grundige P1 program om det tjekkiske kommunistparti i Prag.

Senest har vi tilføjet historien om den 60. fødsel af en giraf i Prags Zoo. Der er skønt til en familietur i Zoo, ved Prag bydelen Troja, nu hvor her er klare dage og sol. Prags bymuseum har slået udstillingen ”Bjørne og bamser” stort op, det er lige ved Florenc stationen.
Læs i stedet om vinterture med os.


Billederne i dag er først et rekonstrueret slag fra 30års krigen (ved Det Hvide Bjerg Bila Hora), som altid fra prague360.com – der er også nye billeder fra et af tjekkiets bedste bryggerier, ved Strahov klostret, og endelig den flotte facade af Loretta klostret, nærved. Billedet af Wallenstein til højre er fra Aktualne.cz, det er del af en fresco i hans palæ.

Udstillingen om Albrecht Vaclav Eusebius Wallenstein (Valdstejn på tjekkisk), ”Wallenstein and his Era”, er den største om ham nogensinde. Det er en af årets vigtigste udstillinger i Prag, den holdes i senatet, som har til huse i Wallensteins palæ i Lillesiden. Udstillerne har forberedt 600 genstande, f.eks. klædningsgenstande fra det 16.årh. og hans vældig detaljerede, nyopdagede horoskop. Wallenstein blev øverstkommanderende general for den Habsburgske kejser.

I dansk sammenhæng er Wallenstein også spændende. I forbindelse med den såkaldte "kejserkrig" (den hedder ”den danske krig” i Tjekkiet) i 1620erne besatte han med sine hære hele Jylland og de danske hertugdømmer i det nuværende Nordtyskland. Det var mellem 1627-29. Fra denne besættelse og plyndringerne findes f.eks. stadig danske manuskripter i Strahov biblioteket, nær Prags slot. Christian d.IVs udenlandske lejesoldater (og nogle danskere) spillede en stor rolle i Mæhren inden. Wallenstein blev snigmyrdet d.25 februar 1634 på kejserens ordre, i byen Cheb. Han var blevet for magtfuld.

Tjekkerne er meget lidt religiøse, det mærkes i juledagene, hvor stemningen er præget af mad, gaver og forholdsvis få der vil til messer. En del er lukket d.25-26. december, ellers er der åbent overalt omkring julen. 1.januar er ligeledes en meget stille dag, hvor de fleste forretninger holder lukket. Læs om nytår i Prag her på siden i december. Vær sikker på at få smagt på de klassiske tjekkiske julesmåkager, cukrovi, butterdej og masser af sukker - i forskellige former - cukrarna er et konditori. Send os en mail. pavel-helge.dk

Etiketter: , , , ,

fredag den 23. november 2007

Offentlig transport i Prag 2008

Der er annonceret nye priser i Prags Offentlige Transportsystem fra 1.januar 2008. Billetterne kommer til at koste således:
26czk/13czk Omstigning 75min.
18czk/ 9czk Enkelt, 20min i sporvogn/5 stop med metro
100czk 24timers - Jednodenni
330czk 72timers - Tridenni
500czk 120timers - Petdenni
Priserne er i tjekkiske koruna, kursen er nu ca. 3,6czk pr. 1dkk. (Børn 6-15år)

Vi er glade for at bruge sporvogne på ture i Prag - på trods af billetpris og chancen for at møde lommetyve. Vi begynder den nye sæson med fast program midt i marts. Vi vil fortsat bede jer have billetter med, de er ikke med i prisen. Vi bruger sporvogn 22,23 til Prags slot, linie 24 til U Bulovky og linie 14 til sejlturen. Læs om alle Prag ture 2008

Opdatering d.16.april: DPP.cz har opdateret sin hjemmeside og der er en ny side med ændringer og aflysninger i køreplanen.

Der er flere ændringer undervejs i Prags transportsystem. DPP, Prags Offentlige, planlægger at indføre et chipkort til betaling, samme kort der allerede kan bruges til biblioteker og parkering. Samtidig er Prag en af de få byer, hvor der fortsat findes et ”åbent” system, adgangsfrit uden barrierer. Det ændrer sig måske også. Der er et nyt system for "S-tog".


Aktualne.cz undrer sig i en artikel over den fraværende analyse af konsekvenserne på biltrafikken og den samlede infrastruktur. Mange analyser har de seneste år påvist en general forværing af luftklimaet i Prag – efter stadige forbedringer i 1990erne.

Forværringen skyldes primært eksplosionen i biltrafikken. Hver dag kører 287.000 biler i og igennem Prags centrale områder. Sammenlignet med 1990 er der 3 gange flere biler i centrum af Prag i dag, stigningen skyldes hovedsaglig private biler. Brug cykler.

23.februar 2008: ABC Prague bragte forleden billeder af de nydesignede billetter. De nye billetter introduceres denne weekend.

Læs et grundigere indlæg om Prags offentlige transport - med gamle priser. Husk billetterne ikke kan købes i sporvogne. Kiosk hedder "trafika". Der er i øjeblikket ingen større ændringer. Pas på jeres ting. God tur.
Send os en mail. pavel-helge.dk

Etiketter: , , , ,

lørdag den 17. november 2007

Fløjlsrevolutionen. Prag 2007














I dag er det
18.gang at fløjlsrevolutionen markeres i Tjekkiet, begyndelsen på den tjekkoslovakiske kommunismes fald, d.17 november 1989. Læs mere i de to foregående indlæg (Billederne er i dag fra arkiv, 360). Dagen er stærkt ideologiseret, som det fornemmes af de anmeldte demonstrationer .

Den klart største demonstration i Prag ventes at blive demon- strationen arrangeret af ”No to Bases”, en organisation som er imod en amerikansk radar syd for Prag. Radaren skal være en del af det amerikanske missilforsvar. Læs om tjekkisk radar debat her. ”No to Bases”-organisationens talsmand, Jan Tamas, sagde i går til medierne: ”Det handler ikke bare om radarbasen, det handler om demokrati.”

Arrangørerne håber på 10.000 mennesker på Vaclavske Namesti, Wenzelspladsen i Prag i eftermiddag. ”No to Bases”-talsmanden mener, at regeringen under Topolanek generelt handler udemokratisk. En afstemning er afvist. Undersøgelser viser at op mod 70 procent af tjekkerne er imod en amerikansk base. 18/11: Der kom 1-2000.

I går mødtes støtter af det modsatte initiativ ”Pro” eller på dansk ”For”. En stor del af de markante studenterledere fra november 1989 støtter således en amerikansk radar og ser ingen trussel mod demonkratiet ved den amerikanske indflydelse. En repræsentant fra foreningen ”Pro”, Martin Kotas, udtalte: “Vi mener at en afstemning om radaren er et krav fra folk som ikke respekterer beslutningsprocesserne i et konstitutionelt demokrati, folk som vil udnytte massernes følelser for at få deres mål igennem.”

Nederst på Vaclavske Namesti, ved Mustek, mødes både folk der generelt vil påpege ”manglerne ved fløjlsrevolutionen” og samme sted kommer kl.16 tilhængere af den afgåede minister Cunek, som er under korruptionsanklage. Oven i købet spiller Tjekkiet så kvalifikationskamp i fodbold mod Slovakiet. 18/11: Tjekkiet vandt 3-1.

Den nynazistiske demonstration d.10 november skrev vi om. Debatten efterfølgende har været interessant at følge. En avis brugte overskriften: ”Nynazisternes Waterloo”. Mange i Prag betragter det som helt afgørende, at det for første gang i Tjekkiet var nazisterne som politiet forhindrede i at marchere, i stedet for at beskytte dem. Ligeledes har mange i den forløbne uge sagt ”det er på tide at nynazisterne er bange – i stedet for at de, som altid tidligere, tæsker på alle andre.”

Nynazisterne har annonceret et møde i dag på Palackeho Namesti (360 billedet er taget ca.14.20 i dag. Åben - drej rundt med musen), som er Prags svar på Speakers Corner i London. På Palackeho pladsen kan man demonstrere uden at skulle anmelde det. Den nynazistiske organisation ”Autonome Nationalister”, har annonceret et møde, hvor de opfordrer alle til at møde op i sort og markere ”Ytringsfrihedens død”, bla. fordi de blev forhindret i at marchere sidste lørdag. kl.16: Der kom 100-150 og lige så mange fotografer.

En observatør fra ”Tolerance and Civic Society” påpeger for Radio Prag forbindelser mellem ”Autonome Nationalister” og andre ekstremister, og at de er en nynazistisk gren af de ekstremt højreorienterede med forbindelser til ”National Resistance” og tyske nynazister, f.eks. ”NPD”.

Find mindesmærket til fløjlsrevolutionens begyndelse midt i Narodni Trida, Narodni Boulevard, i en buegang mellem Tesco og Laterna Magika. Her mødes mennesker der vil mindes studenterne, der blev tæsket d.17 november 1989. Se ”Aktuelt i Prag” i højre margen.
Læs mere i arkivet. Send os en mail.
pavel-helge.dk

Etiketter: , , ,

fredag den 16. november 2007

Fløjlsrevolutionen. Teplice

Om november 1989 af Vitezslav Vesely. Nedenstående er en del af de svar Hr. Vesely gav på Pavels spørgsmål om hvad han husker fra 1989, særligt i Teplice. Hr. Vesely bor i Teplice i dag, vi takker ham. Teksten på billedet hænger om halsen på Stalin, "Intet varer for evigt." (det er fra Prag).

>> Teplice er en „kilde“ i det nordlige Bøhmen. Engang var det en populær kurby hvor Goethe, Beethoven og endda en Russisk Zar dyppede sig i kurvandet. Det var en smuk og berømt kurby.

I 1980erne var Teplice imidlertid blevet et dystert sted omgivet af miner og forurenet af smog fra kraftværker. Arbejdere her havde ret til et ekstra løntillæg (det såkaldte „begravelsesbidrag“). De der fik muligheden flyttede.

I begyndelsen af november 1989 ramte endnu en af mange smogbølger Teplice. Det kan ikke forståes uden at have været der. En tyk gul tåge fuld af svovl dækkede byen, som et ildelugtende tæppe. Skoler aflyste idrætsundervisningen. Radioen rådgav om ikke at lufte ud og kun at gå ud, hvis det var nødvendigt.

Folk gik alligevel ud. Specielt de unge. De var ikke efter nogen, ingen vinduer blev smadret, ingen biler blev antændt. De unge råbte i stedet „at de ikke ville stille træskoene her“ og "Vi har nøgne hænder". Statsmagten reagerede tilsvarende – de tæskede de unge. Politi og militser, knipler og hunde. Det blev det psykologiske vendepunkt: „De“ tæskede børn!

Vrede og indignation overalt. Få dage senere, den 17 november, den Internationale Studenterdag, gik universitetsstuderende på gaden i Prag. Endnu engang en fredelig demonstration, omend med politiske slogans. Regeringens reaktion blev - endnu engang – unødvendigt brutal. Mange blev tæsket, nogle kom på hospitalet.

Begiven- hederne der fulgte er velkendte. Studenterne kaldte til strejke. Skuespillerne kaldte til strejke. Der kom demonstrationer på pladser og i Letnaparken i Prag. Udsædvanlige par rejste sammen i disse dage, en berømt skuespiller og en student. De talte til folk på fabrikkerne, de informerede landet om de seneste begivenheder. Min datter, dengang student, drev omkring i Teplice om natten og distribuerede brochurer.

Og kommunisterne? De virkelige, idealisterne, var sjældne i Tjekkiet takket være en demokratisk tradition. Majoriteten var opportunister. Dette politiske parti, hvis ledende rolle var funderet i forfatningen, indkaldte til møde i Centralkomiteen.

De skændtes hele natten i Centralkomiteen i Prag, ringede til deres latterlige leder, Milos Jakes, og ekskom- munikerede ham endda fra partiet. Kommunisterne valgte en ny leder, endog mere ynkelig, Urbanek. Han mumlede på TV om at „problemerne må løses på en fredelig måde, mangler vil gradvist blive udbedret osv. osv.“

Ingen tog ham seriøst mere. Vaclav Havel blev præsident for en overgangs-regering i december, i 1990 blev Tjekkoslovakiet igen en nation med frie valg og demokrati.<<

Læs om 17 november i Prag fra i går. Forleden skrev vi om en kommunistisk fangelejr på Vaclavske Namesti i Prag og Milada Horakova. Læs yderligere - brug arkivet.. Alle billeder er i dag fra Aktualne.cz, som har en fin engelsk del.
Brug højre margen for aktuelt om Prag og tjekkiske nyheder. Mail os. pavel-helge.dk

Etiketter: ,

torsdag den 15. november 2007

Fløjlsrevolutionen. Tjekkoslovakiet

Den tjekkoslovakiske systemkritiker og forfatter Vaclav Havel blev d. 6 november 1989 interviewet af det tyske ugemagasin ’Der Spiegel’, han udtale bla.: ”…Hvis vi er heldige, må vi vente en biologisk løsning på problemerne. Betonhovederne (den kommunistiske ledelse) dør jo på et eller andet tidspunkt…”

Omvæltningen i Tjekkoslovakiet tog for alvor sin begyndelse med en stor demonstration med 50.000 studenter d. 17 november 1989 i Prag og dagen før i Bratislava. Andre steder i Tjekkiet, som Teplice, var der miljøprotester inden.

Billederne er fra Wikipedia, Radio Prag og Prague360 - hhv. en kommunistisk demonstration og en Czecktek demo i Letnaparken, hvor flere afgørende demonstrationer fandt sted. Teksten er baseret på Pavel og to kilder: Radio Prag og Jens Peter Fage Madsen

Demonstrationen d.17 i Prag var som udgangspunkt lovlig. Det var studenterorganisationen ’Socialistisk ungdom fagforening i Prag’, der havde fået tilladelse til at afholde en demonstration til minde om et drab, den tyske besættelsesmagt havde begået i 1939 på en ung student, Jan Oplatal. Demonstrationen begyndte ved Vysehrad og skulle slutte ved Palackeho Namesti. Bemærk demonstrationer på lørdag.

Demonstranterne krævede frie valg og afskedigelse af generalsekretæren for kommunistpartiet Milos Jakes. I det centrale Prag, i Narodni gaden, blev de mødt af politiet. Trods krav fra politiet om, at de skulle forlade stedet, gennemførte demonstranterne en ’sit-in’. Studenterne delte også blomster ud til Urobetjentene. Politiets svar var en optrapning, idet de anvendte hunde og knipler mod demonstranterne. 143 blev arresteret, og 17 blev bragt sårede på hospitalet. Historier og rygter om at politiet tæskede de unge bredte sig over hele landet.

D. 19 november mødtes ca. 300 ledende oppositionsfolk i Prag for at danne den ny oppositionsbevægelse. Denne fik navnet ’borgerforum’ (OF) i den tjekkiske del af landet og ’offentlighed mod vold’ (VPN) i den slovakiske del af landet. Den mest prominente deltager var Vaclav Havel, men også senere præsident Vaclav Klaus tog del. D.18 og 19 blev der også demonstreret.

D. 20 november var der over 200.000 demonstranter på Vaclavske Namesti, Wenzelspladsen. Vaclav Havel og Alexander Dubcek dukkede op. Dubcek sagde bl.a.: ”…Vi har for lang tid befundet os i mørket. Allerede en gang har vi været i lyset, og det ønsker vi igen…”. Alexander Dubcek var leder i 1968, før og under den Sovjetisk-ledede invasion af Tjekkoslovakiet.

Demonstrationerne spredtes samtidig fra Prag til andre af Tjekkoslovakiets større byer, herunder den slovakiske hovedby Bratislava. Demonstrationerne blev fulgt op af strejker bl.a. ved landets universiteter og teatre. Overalt så man det samme billede. Demonstranterne gjorde brug af en ikke-voldsstrategi, hvilket gav den tjekkiske revolution tilnavnet ’fløjlsrevolutionen’. I Letnaparken i Prag var der over 500.000 mennesker d.25 og 26 november, 27 november blev der generalstrejke.

Netop ikke-voldsstrategien kom til at spille en afgørende rolle for begivenhederne. Tjekkerne mindes det faktisk som ”November-begivenhederne” eller lignende, ikke fløjlsrevolutionen. 10.december 1989 blev der afholdt valg og parlamentet indsatte Vaclav Havel som præsident. Kommunismen sang på sidste vers. Arkiv. Læs i morgen om optakten til fløjlsrevolutionen i Teplice. Mail os. pavel-helge.dk

Etiketter: , ,

mandag den 12. november 2007

Prag i december

















December og julen i Prag byder på mange glæder. Gode varme drikke, snefald og skønne udsigter, koncerter, masser af julehandel på Prags største pladser og Mikulasdagen d.5.december. Den første sne er allerede faldet, i bjergene bliver den liggende, i Prag smelter den igen. Vi har 0-5grader i øjeblikket. Varmt tøj, huer og halstørklæder virker.
Vi ønsker i øvrigt alle i Danmark et godt valg i dag.

Julemarkederne begynder d.1.december og slutter d.1.januar. Prags største markeder er på Starometske Namesti, den gamle rådhusplads (billedet øverst er 2006), og på Vaclavske Namesti, Wenzelspladsen. Selv julekynikere risikerer at blive bløde i knæene, når Rådhuspladsen er snekket og julepyntet.

5.december er Skt. Nikoljas dag, på tjekkisk Mikulas. Denne aften vil man møde grupper af tre udklædte skikkelser. Skt. Nikolaj, som ligner en biskop med skæg, en engel og en djævel - I dag ofte to djævle. De skal udspørge børnene om deres opførsel det sidste år, dele slik og gaver ud – eller i uheldige tilfælde kul og andet. Tjek byens største legetøjsforretning, nær Vaclavske Namesti, Sparkys for legetøj, udklædning og slæder, eller sportsforretninger om hjørnet.

Hvis december bliver kold er der mange shoppingcentre at skjule sig i. Vi har flere gange skrevet om en af vores favorit ”pasaz’er”, Lucerna, ved Vaclavske Namesti. Byens største shoppingcenter er nyåbnet, Palladium Mall, ved Namesti Republiky og Krudttårnet, Prasna Brana. Her kan du læse om et andet kendt shopping-område, Andel i Prag 5. Læs tips om juleshopping i Prag her.

Igennem december vil du rundt omkring i Prag og resten af Tjekkiet se tønder på gadehjørnerne med Karper, som traditionelt skal tages med hjem i badekarret indtil den store aften, d.24.december. Julemenuen står nemlig på suppe, Karpe og kartoffelsalat. Tryk på billedet og styr med musen - billedet er fra Narodni Trida - Prague360.com

Vi anbefaler en tur med tandhjulsbanen op ad Petrin til spejlkabinet og Prags Eiffeltårn, der er gode kælkebakker. Loretta klostrets 27 klokker spiller julesalmer. Et besøg hos Prags Lille Jesusbarn i Mala Strana, Lillesiden, er også oplagt i julemåneden. Vær opmærksomme på de mange koncerter i Prag i december. Måske opera eller ballet på en af Prags smukke scener? Læs mere om julen i en senere blog. Læs om vores vinterture eller mail os. pavel-helge.dk

Etiketter: , , , ,

lørdag den 10. november 2007

Nynazistisk demonstration i Prag 10/11

















I dag, årsdagen for krystalnat/kristallnacht (10.november 1938), har nynazister i Prag annonceret en march igennem Josefo
v, Prags jødiske kvarter. Den højreorienterede march søgtes godkendt hos myndighederne via organisationen ”Young National Democrats”, som hævder at det skulle være en demonstration mod Irak-krigen.

De ville holde den i Prags jødiske kvarter, fordi de mener krigen i Irak, som Tjekkiet er en del af, udkæmpes på Israel og ”den jødiske lobbys” vegne. Mange forbinder også nynazister i Tjekkiet med organisationen ”Odpor”. I Prag er der ofte ballade med Sparta Prags heilende fans og spillere. I dag er der udkommanderet 1400 betjente i Prags gamle by.

I en artikel i Prague Post fandt vi udtalelser fra anonyme medlemmer af ”Unge Nationale Demokrater”. De henviser til en fraværende ytringsfrihed idet deres march tilsidst er aflyst. Marchen blev aflyst fordi deres organisation formelt først blev dannet efter at marchansøgningen var afleveret. Retsopgøret har passeret flere instanser, sluttende i Højesteret.

Lederen af Prags Jødiske Samfund, Frantisek Bányai, citeres i Prague Post blandt andet for følgende: ”Det er vigtigt at anerkende at det er Sabbat (lørdag d.10), vi er lidt begrænsede i måden vi kan reagere. Sabbat er en tid for bøn og fred , så vores planer fokuserer på at mindes begivenhederne på Kristallnacht, ikke at have et politisk møde. Formålet er fromt at genkalde begivenhederne i 1938 og på en fredelig måde vise at dette ikke er et sted for en nynazistisk march."

Senere i eftermiddag vil også en civilretsgruppe Tolerance and Civic Society protestere imod nynazisterne. En af Tjekkiets Roma ("sigøjner") organisationer tilslutter sig ligeledes. Organisationerne:

Jewish Community of Prague - Kehilaprag.cz
MND, Young National Democrats - http://www.protest.250x.com/

Opdatering kl.19.44 og senere:
Konklusionen på dagen blev heldigvis få skærmydsler og til gengæld mange anholdelser. 5 måtte behandles på stedet og 396 blev anholdt. De fleste af nynazisterne blev tilsyneladende tilbageholdt og mange anholdt allerede på metrostationen Ceskomoravska i Vysocany, på vej mod centrum. Nogle nynazister nåede frem til midtbyen. En gruppe blev anholdt med skjulte våben, andre kom i kamp, brugte gaspistoler og blev tæsket af anarkister, blandt andet ved det Juridiske Fakultet, Palackeho pladsen og Vysehrad.

Anarkisterne var cirka 1500 og gik fra Namesti Republiky til Josefov, hvor politiet var massivt tilstede. De anti-fascistiske fremstod selv meget militante med maskeringer. Der var mange tyskere. Det jødiske samfund samlede hundredevis på den gamle rådhusplads og i Maislova-gaden til den religiøse del, tidligere på dagen. Også en del politikere mødte op. Mange turister gik forundrede mellem de kampklædte betjente og de sorte anarkister. Billederne er fra Prague360, taget mellem kl.16-20, Opdateret d.11/11. Tryk på dem, styr med musen. Zoom med crtl/shift. pavel-helge.dk

Etiketter: , , , ,

tirsdag den 6. november 2007

Fængsel på Wenzelspladsen i Prag

Det er 18 år siden kommunismen faldt i Tjekkoslovakiet. Officielt begyndte Fløjlsrevolutionen d.17 november 1989, årsdagen nærmer sig. I Prag er der denne uge oprettet en "kommunistisk lejr" til politiske fanger midt på Wenzelspladsen, Vaclavske Namesti under sloganet "Praci ke svobode", det kan oversættes som "Arbejde mod Frihed". Over 8000 mennesker døde i kommunistiske lejre mellem 1948 og 1989. Denne lejr kan,så vidt vides, ses til d.12. november

Samtidig er der nylig afsagt dom mod anklageren, Polednova-Brozova, der i 1950 dømte Milada Horakova til døden i en skin-proces i Prag. Milada Horakova blev et modstands-ikon. I de kommende 2 uger vil vi her på siden fokusere på kommunismen i Tjekkoslovakiet - og Tjekkiet i dag.

Vi skrev tidligere om Horakova-sagen(bill). Afgørende i domsafsigelsen var det faktum at anklageren allerede før retssagen stemte for dødsdom ved, blot nyligt afslørede, møder mellem dommer, omtalte anklager og sovjetiske rådgivere. Selv ikke under Stalinismes åg var det lovligt at fælde dom før retssagen. I Politiken d.1/11 skrev Dana Schmidt blandt andet:

”En del tjekker mener, at der ikke er nogen grund til et retsopgør så mange år efter, men andre, blandt dem mange historikere, er af modsat opfattelse. Også de allerfleste eksfanger og ofrenes pårørende går ind for straf til bødlerne.
Tjekkoslovakiets kommunistiske domstole afsagde 248 politisk motiverede dødsdomme og sendte over 200.000 uskyldige mennesker i fængsler og arbejdslejre. Alle rets-forfulgte er rehabiliteret, men Polednova-Brozova (bill) er den første af bødlerne, som bliver straffet, om end med al sandsynlighed kun symbolsk.”

I den forbindelse virker det meget oplagt at landets største NGO, People in Need, har bygget en ”kommunistisk fangelejr", midt på Wenzelspladsen i Prag. I organisationen er de bekymrede over unge tjekkers uvidenhed om kommunismen.

Lederen af People in Need, Simon Panek, talte 2/11 med Radio Prague. Projektet er dels et forsøg på at vække opmærksomheden hos offentligheden og medierne, dels vil People in Need gøre opmærksom på deres projekt med at vise dokumentarfilm på ungdomsuddannelser, som et middel til ”at komme under huden” på de unge.

Læs mere om kommunismen i Tjekkoslovakiet de næste uger. I forrige blog skrev vi om Prags Museum of Communism. Læs om Palach og 1968 her.
Send os en mail
.
pavel-helge.dk

Etiketter: , , ,


 

Vores blog er flyttet. Viderestilling...

Du skulle automatisk blive viderestillet. Hvis det ikke sker kan du gå til http://pavel-helge.dk og opdatere dine links.