pavel - helge

torsdag den 20. september 2007

Vinterprogram 2007-2008

Vi tilbyder i vintersæsonen kun individuelle ture. Vi kører igen vores faste ugeprogram fra 15.marts 2008. Denne sæsons ugeprogram slutter med oktober. Vi gør opmærksom på at nedenstående ture er vores forslag, hvis du ønsker noget andet, vil vi meget gerne sende et udkast. Turene er for 1-8 personer, 1/11-15/3.

SE 2008 PRISER OG IDEER

Byrundtur/slotstur i Prag - 1500czk i alt
Byrundturen går 3 timer igennem den Nye by Nove Mesto og den Gamle by Stare Mesto. Slotsturen går gennem venstre flodbred, Lillesiden Mala Strana og Slotskvarteret med St.Vitus katedralen Hradcany. Begge ture er til fods, sporvogn kan bruges.

Vi vil gerne lave ture til andre kvarterer i byen, det kan f.eks. være Vysehrad-borgen eller Zizkov og Vinohrady med TV-tårnet. Det kan være en tematisk tur om Kommunisme eller 30års-krigen. Fra 1500czk, afhængigt af længde.

Aftenture i Prag - 1000czk pr.person
Bryggerituren går med sporvogn til U Bulovky, Pivovar, i Prag 9. Vi skal smage mikrobryggeriets øl, mest overgærede, lagret i egefade. De har endda Is lavet på øl. Turen er inkl.drikkevarer og tre-retters lækker tjekkisk middag.
Sejlturen er Prag-klassikeren. Vi sejler i to timer på Moldau Vltava, gennem et sluseanlæg og vender normalt sydligt ved Vysehrad. Inkl. buffet og velkomstdrink.

Ture ud af Prag, med guide i egen van, 5000czk i alt
Karlstejn, Melnik, Sternberk-borgen og Kacov mikrobryggeri. Cirka 6timer med guide og van. Turene er for 1-8personer, eksklusiv forplejning og entreér.
For et tillæg på 2-3000czk kan turen også gå til Cesky Krumlov, tjekkiets berømte Renaissanceperle eller til Karlovy Vary Karlsbad, landets førende kurby.

De individuelle ture i vinteren betyder altid at I har jeres egen guide. I kan være fra 1-8 personer og I bestemmer selv planen - eller I kan overlade det til os. Vi henter jer, der hvor I bor og slutter, hvor det passer jer.

Vi færdes ofte til fods, vi vil gerne bruge sporvogne og metro. Bilerne bruger vi normalt kun ved ture ud af byen. Vi modtager senest bestillinger (med garanteret svar) to dage før turdato. Vi svarer senest dagen efter. Angiv venligst telefon. Vi glæder os til at se jer i Prag de næste måneder. Tøv ikke med at spørge os.
Mail. Tlf. +420 608 081 111. pavel-helge.dk

Etiketter: , , , , ,

lørdag den 15. september 2007

Prag i oktober

Oktober i Prag byder på malerier, ballet i verdensklasse, bilshow, elektronisk festival og en udstilling af den såkaldte ”Devil’s Bible” i Klementinum. Tycho Brahe døde i Prag d.24.oktober 1601 efter to års ophold i Bøhmen, ved Kejser Rudolf d.II’s hof. Vaclav Havel og andre holder d.7-9.oktober 11. Forum 2000 konference, i år under temaet Frihed og ansvar.

28.september er Vaclavs Wenzels dag og den tjekkiske nations dag. 28.oktober 1918
opstod Tjekkoslovakiet. Den nye nation eksisterede indtil 1992. 1.januar 1993 udråbtes Tjekkiet.

Verdens største bog, den herostratisk berømmede Codex Gigas, Devil’s Bible, er for nogle måneder udlånt fra Sveriges Nationalbibliotek. Den kaldes Djævelens Bibel fordi der er en sjælden illustration af satan selv. Modsatte opslag/side i bibelen forestiller den himmelske by.

Bibelen stammer fra et kloster i Bøhmen, omkring 1229. Legenden siger at den blev lavet på en nat af en munk der solgte sin sjæl til djævelen. Satans bibel kom til Prag og herfra ranede svenske soldater bibelen i 1648. Devil’s Bible bliver udstillet i Klementinum, Tjekkiets Nationalbibliotek, lige ved Karlsbroen. Billetterne skal bestilles og pga sikkerhed er der kun adgang for 10 ad gangen, i 10 minutter. 100czk.

Bibelen er 92cm høj, 51cm bred og den vejer omkring 75kg. Den menes at være skrevet af bare en munk, det har nok taget 20år at lave bibelen. Skindene fra 160 æsler blev brugt, anslåes det. Bogen indeholder 11 dele, testamenterne, en vigtig afskrift af de Bøhmiske Krøniker, Chronica Bohemica , lister fra klostret og andet. Udstillingen varer til d.6.januar. Bibelen vil, under glas, være slået op på portrættet af satan og resten af bibelen kan ses på 3 computere.

I Vystaviste er der d.19-22.oktober Autoshow Praha, landets største biludstilling. Mere end 50 bilmærker fra Skoda til Lamborghini og meget andet, fra 9.30, 120czk eller 200czk familiebillet. Om hjørnet i Veletrzni Palac er der 27.oktober Electronic Beats Festival med Underworld som hovednavn.

10.oktober er der Sidi Goma fra Indien, en koncert i rækken Respect Plus – World of world music. Promoteren skriver “a rare opportunity to discover ancient rituals from the African India, joyful and exuberant devotional music and dance of the hidden community of Africans from Gujarat, India”.

Galeria Rudolfinum har en af de væsentligste, nulevende tjekkiske malere, Jiri Sopko (bill i midten), en stor, retrospektiv udstilling. Den er allerede åben og løber til november. 100czk adgang. For første gang i Tjekkiet viser det berømte, russiske Moscow City Ballet to forestillinger i Prag, i Kongrescentret nær Vysehrad. 22.oktober Don Quijote, 23.oktober Romeo og Julie. Billetterne koster 770-1490czk.

Læs mere i arkivet. Læs om vores ture. Kommentér bloggen eller send mail.
pavel-helge.dk

Etiketter: , , , ,

tirsdag den 11. september 2007

Kvinder og mænd i Tjekkiet

I mandags slog Arbejds- og socialminister Sezemsky i et interview fast at det fremover vil blive lovligt for tjekkiske kvinder at blive minearbejdere. En dom ved EU-domstolen pålægger Tjekkiets regering at ændre loven. Det fik mig til at tænke på en ældre avisoverskrift, ”Feminisme er ikke længere et beskidt ord”, slået op som en banebrydende nyhed.

En ny sociologisk undersøgelse har bekræftet tal fra 1990erne om tjekkiske hjem. Kvinderne i en børnefamilie arbejder mindst 4 timer om dagen med husligt arbejde. 60% af familiemænd i Tjekkiet bruger dagligt 1-2 timer. Og 14% af mændene laver aldrig noget husligt arbejde. Billederne viser indkøb, en fødegang og daglig transport til jobbet, alle fra 360cities.net

Når mændene laver noget hjemme passer de bilen, haven og huset. Cirka 20% af dem siger, at de hjælper konen med indkøb. En kvinde i Tjekkiet laver derimod mad, gør rent og passer børn og bedsteforældre, sin mands inklusive. Tjekkiske kvinder og mænd er næsten lige aktive på arbejdsmarkedet. En typisk familie har brug for to indkomster.

Jeg tænker i denne forbindelse på den mor, som konsekvent siger til sin datter at hun skal lave mad til sin kæreste, ellers vil han forlade hende. Eller på en kammerat, der siger, at han stort set altid er den eneste mand på legepladsen, når han er ude med sin datter. Arbejdsdelingen er tydelig i hverdagen. Jeg husker også, hvordan en anden kammerat tabte underkæben, da han til fødslen af sin dreng selv skulle betale for brug af kittel og hat. Kammeraten er svensk, skal det tilføjes.

Kvinder i Tjekkiet har ret til op til 4 års barselsorlov, efter 3 år kan de vende tilbage til samme position, efter det 4.år skal de blot tilbydes et job i firmaet igen . Under barselsorlov får en tjekkisk kvinde 7500 CZK om måneden, efter nylige forhøjelser. Uudtalt fornemmes til gengæld en forventning om, at manden tjener penge til at sikre hele familien.

Kønsrollerne ændrer sig med yngre generationer Jo længere uddannelse, jo større chance er der for at en tjekkisk mand begynder at hjælpe med børn og maden. Men undersøgelser viser gentagne gange at over 70% af både kvinder og mænd i Tjekkiet er glade for arbejdsdelingen hjemme. Det kom altså ikke helt bag på mig, da en kammerat erklærede, efter at han i en alder af treogtredive endelig fik en lejlighed med vaskemaskine: "nej, min mor vil blive trist"

Læs mere i arkivet. Læs om vores ture. Kommentér eller send os en mail. pavel-helge.dk

Etiketter: ,

torsdag den 6. september 2007

Burcak og vinhøst i Tjekkiet

I denne tid er det vinhøst. I Tjekkiet, både i vinområderne i Moravien og i Prag, serveres mellem 1.september og 1.november Burcak, en unik tjekkisk drik. Vinhøsten i år synes at blive meget fin, som de foregående to år. Hvidvine når et højt niveau i Tjekkiet, mens rødvinene ofte præges af forholdsvis få soltimer og et lille kalkindhold.

Se vores turprogram. Mail os. Læs om Prags bydele eller Prag i september. Billederne i denne blog er fra 3.g'er, Nykøbing Katedralskole, med Pavel på studietur i Moravien først i denne uge. Læs Prague Post om at ture vinbyerne på cykel.

Burcak, "Burtjak" er en drue-most. Når druerne er knust, findes en most eller juice. En kort overgang gærer den most og bliver til Burcak. Det varer kun 2-4 timer inden væsken bliver til ung vin, Rezak. Det stadie fortsætter til det er en moden vin. Den unge vin er pr. tradition i Tjekkiet klar til servering omkring St.Martins dag d.11 november.

Burcak siges i folkemund at gære færdig i kroppen. Det skulle gøre drikken lumsk fordi alkoholprocenten så skulle stige efter indtagelse. Læger siger det er en skrøne. Sikkert er det at alkoholen normalt er omkring 5-8% og det nok nærmere er gæringsprocessen der kan give heftige tømmermænd. Det er værd at være kritisk med stedet, prøv måske U Sudu, for et legendarisk, lokalt og ungt sted eller besøg vinhuset i Ungelt for feinschmekere.

For den uerfarne kan den smækre, søde smag forlede til vovemod. Hvis Burcak er ordentlig skal den være mælkehvid eller lysgul. Den tjekkiske vinhøst fejres med Vinobrani, en vinhøstfest med særlig fokus på Burcak. I de store sydlige vinbyer i Mæhren, Moravien, har de hver sin fest. Mikulov (7-8/9), Valtice (6/10) og Znojmo (14-15/9) er nogle af de mest kendte. ”Alder har kun betydning, hvis du er en vin”, siges det.

I Prag fejres høsten ligeså, tag for eksempel til Vinobrani i Grobovka (22-23/9), billedet nedenunder, eller læs mere om parken. Troja slot har en vinkælder, hvor de 15-16., begynder kl.9. De gamle vinbyer Melnik (21-23/9) og Karlstejn (29-30/9), nogle af de få vinområder i vest, i Bøhmen, Tjekkiet, fejrer ligeledes en hel weekend med mange aktiviteter. Lav en individuel tur med os til en vinby.

Vin hedder på tjekkisk Vino. Hvid bile og rød cerveny. En vinbar eller vinrestaurant Vinarna. Køb en deci (-liter) eller to og smag dig frem. En deci koster fra ca.15czk lokalt. Na Zdraví, skål. pavel-helge.dk

Etiketter: , ,

lørdag den 1. september 2007

Amerikansk radar i Tjekkiet – eller ej

Igennem hele året har både tjekker, Bush, Putin, internationale medier og mange andre diskuteret en mulig amerikansk radarbase i Tjekkiet. Danmark er indirekte involveret gennem opgraderingen af den militære radarstation i Thule.

Stridens kerne er om Tjekkiet skal tillade opførelsen af en amerikansk radarbase i Brdy militærområdet, ca.90 km fra Prag. Basen vil sammen med missiler i Polen være en del af USAs samlede missilskjoldsplan. Brdy har i øvrigt været base for både Wehrmacht og den Røde Hær.

I Danmark sikrer regeringen og Dansk Folkeparti, i følge Politiken, klar støtte til det amerikanske missiskjold. I Tjekkiet er både befolkning og politikere delte. Putin har foreslået et samarbejde, hvor missilskjoldet kan stå i Rusland (Azerbaijan), mens Bush, da han besøgte Prag, i følge Børsen udtalteDen kolde krig er slut..Vladimir, du skal ikke frygte missilskjoldet.

Den tjekkiske præsident, Vaclav Klaus, har nyligt sagt at en vis national konsensus er nødvendig ved denne beslutning. I Tjekkiet er Socialdemokraterne (CSSD) og kommunisterne (KSCM) imod. Regeringspartierne er for. Statsminister Topolánek (ODS) blev i Jyllands-Posten citeret for denne holdning ”Det handler ikke primært om en radar og 10 missiler. Det handler hovedsaglig om at udtrykke en vilje til at forsvare os selv”.

Regeringen, med det store liberale parti (ODS) i spidsen, har under Topolanek kun 100 ud af 200 sæder i parlamentet. Regeringen afviser at beslutningen om at tillade opstilling af radar kan træffes ved en folkeafstemning. Østrigs udenrigsminister har kaldt radarbasen en provokation, tjekkerne ser bare dét som endnu et eksempel på utidig østrigsk indblanding.

Et medlem af De Grønne (SZ), senator Stetina, har udtalt at kommunisternes modstand mod raketskjoldet muligvis er forræderisk. Zaorálek, socialdemokratisk medlem af parlamentet, har til gengæld anklaget regeringen for at vildlede befolkningen og udvise foragt for såvel befolkning som parlament.

Der er dannet et borgerinitiativ mod missilskjoldet og radar, No To Bases. Borgmestrene i alle de kommuner der ligger i nærheden af Brdy har også dannet en forening og de kræver i det mindste kompensation. I Guardian udtalte en vice-borgmester at ”Without any warning we’re just being told we’re getting a new radar station and that it is supposed to protect us. People here just view it as a new form of Imperialism”.

Der findes også et initiativ for radarer, udsprunget af anti-kommunister, i foreningen "Vi vil ikke have radarer, vi vil have raketter". Deres slogan er Jsem Pro. Tidligere præsident Havel underskrev i august appellen til støtte for anlægget af en forsvarsradar, skrev Jyllands-Posten, "I appellen hedder det, at Tjekkiet efter nazistisk og kommunistisk tyranni står i gæld til USA”.

Meningsmålinger peger på at 2/3 af tjekkerne er imod en radarbase. Modstandere ønsker nu offentlig hjælp til en kampagne imod radarbasen, mens regeringen søger at hyre et PR-firma til en kampagne for en radarbase. Hele debatten i Tjekkiet kan lidt forenklet gøres op som spørgsmål om nationens historieforståelse og om man regner Rusland eller USA som den største trussel.

Opdatering d.13.december 2007: Repræsentanternes hus har fremlagt krav for godkendelse af missilskjold, læs mere i Washington Post. AFP rapporterer om de fortsatte forhandlinger mellem Tjekkiet og USA om radaren her og de 10 missiler i Polen, læs mere. Endelig skrev Prague Daily Monitor i går om den stadigt voksende andel af tjekkerne (68%) som siger nej tak til amerikansk radarbase, uanset det ikke kommer til afstemning, læs her.

Opdatering d.26.marts 2008: RP: Havel er for og Gorbachev imod. AFP: Czech-US pact on anti-missile shield in May: press

Opdatering d.4. april 2008: USA og Tjekkiet har indgået endelig aftale og præsenteret det på NATO-topmødet. Læs mere her: Politiken NATO støtter USAs missilskjold og Berlingske NATO siger ja til USA's raketskjold og PDM US, ČR secure NATO nod on radar

pavel-helge.dk

Etiketter: , ,


 

Vores blog er flyttet. Viderestilling...

Du skulle automatisk blive viderestillet. Hvis det ikke sker kan du gå til http://pavel-helge.dk og opdatere dine links.