pavel - helge

onsdag den 17. januar 2007

Jan Palach - En Tjekkisk tragedie

I 1969, den 16.januar, brændte Jan Palach sig selv foran Nationalmuseet på Wenceslaspladsen. Det var i går, for 38 år siden. Han døde tre dage senere af sine brændsår, d.19/1, 20 år gammel. Fra den dag til Palachs begravelse d.25 holdt en gruppe studenter sultestrejke foran Wenceslas rytterstatuen. Hans kiste stod i Karolinum, Karlsuniversitetet.

Palach mindes i dag som en martyr. Et navn alle forbinder med den Sovjet-ledede invasion af Tjekkoslovakiet 21.-22. august 1968. Palach protesterede mod invasionen og Tjekkoslovakiske politikeres ophævelse af demokratiet.

Mandag d.20 januar 1969 gik et stort studenteroptog fra Wenceslas-statuen gennem byen til det Filosofiske fakultet. Der blev urene stoppet kl.3.15, klokkeslættet, hvor Palach døde d.19. Der var taler af professorer, studenter og arbejdere. Tusinder fyldte pladsen foran og gaderne omkring.

I månederne der fulgte forsøgte 26 mennesker i landet at brænde sig selv. 7 af dem døde. Jan Zajic, der brændte sig selv og døde på stedet i en Pasaz´ på Wenceslaspladsen d.25 februar 1969, er med Palach mindet med et lille monument, det er også til alle ofre for kommunismen.

Skulptør-studenten Olbram Zoubek støbte d.19 januar, hemmeligt, en dødsmaske af Palach som i dag hænger på et hjørne af det Filosofiske Fakultet på Jan Palachs Plads, tidligere den Røde Hærs Plads. Byrundturen når alle tre nævnte steder.


En god side til mere viden: http://archiv.radio.cz/palach99/eng/
I dag i nyhederne: Tragic death of Jan Palach commemorated


Etiketter: ,

0 kommentarer:

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]



<< Start


 

Vores blog er flyttet. Viderestilling...

Du skulle automatisk blive viderestillet. Hvis det ikke sker kan du gå til http://pavel-helge.dk og opdatere dine links.