pavel - helge

torsdag den 20. december 2007

Tjekkiet i Schengen 21/12
















Tjekkiet er fra midnat i dag, d.21 december 2007, medlem af Schengen-samarbejdet. (billedet er fra Letna i Prag, sidste nytår). Rejsende skal huske at man som dansk statsborger fortsat skal have pas med på rejser uden for de nordiske lande, selv om det er lande i Schengen. Vi slipper måske til gengæld for at skulle vise passet på den tjekkisk-tyske grænse og siden i lufthavnen i Prag.

Danmarks Ambassade, Prag skriver bl.a.: den interne grænsekontrol ved landegrænserne til Polen, Tyskland, Østrig og Slovakiet bliver ophævet pr. 21. december 2007. For lufttrafikkens vedkommende vil grænsekontrollen blive ophævet den 30. marts 2008.

Tjekkiet har til gengæld udskudt sin indførsel af Euro, Statsminister Topolanek har i Prag kaldt den sidst diskuterede dato, 2012, for urealistisk. I øjeblikket er den tjekkiske inflation højere end konvergenskravene tillader, ligesom der er et stort budgetunderskud.

Vi vil gerne igen gøre opmærksom på de nye regler for sygesikringsbeviset på rejser i 2008.

Vi ønsker fortsat alle, tjekker og danskere, god jul og godt nytår. pavel-helge.dk

Etiketter: , ,

0 kommentarer:

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]



<< Start


 

Vores blog er flyttet. Viderestilling...

Du skulle automatisk blive viderestillet. Hvis det ikke sker kan du gå til http://pavel-helge.dk og opdatere dine links.